keskiviikko 26. lokakuuta 2016

WE CAME HERE TO STUDY TRAVEL !

Huhhuh. Blogi on ollut hiljainen koulun alkamisen jälkeen. Miksi? Ensimmäinen kouluviikko meni järjestellessä kouluun liittyviä asioita eikä pitkien päivien jälkeen vaan ollut virtaa eikä intoa tehdä mitään ylimääräistä. Asioiden hoitaminen ja kaikki paperisotku mitä vaihdon alussa saa tehdä-on sieltä jostain syvimmästä päästä. Meidän onneksemme muutama slovenialainen opiskelija juoksi kanssamme ympäri Ljubljanaa hoitamassa kaiken tarvittavan, ja torstaina päästiinkin ensimmäisiin Erasmus kekkereihin.

Oli mahtavaa päästä koko luokan kanssa ensimmäistä kertaa viettämään iltaa kunnolla. Parin sivistävän viinilasin jälkeen syntyy yleensä myös parhaat ideat ja suunnitelmat – päätimme lähteä seuraavana päivänä Italiaan! Lähdimme Hannan ja Janinan sekä Tsekeistä kotoisin olevan luokkalaisemme kanssa hänen autollaan ajamaan perjantaina kohti Italiaa. Päätimme ajaa ensin Roomaan, ja sieltä sunnuntaina yhdeksi yöksi Venetsiaan. Ajomatka oli P-I-T-K-Ä. But totally worth it!!

Reissu oli todellakin paikasta paikkaan juoksemista, mutta sen arvoista. Päätimme, että haluamme nähdä ainakin Colosseumin, Pantheonin, Fontana di Trevin, Forumin ja Vatikaanin. Ehdimme kahden päivän aikana nähdä Roomassa todella paljon, sillä ehdimme näkemään kaiken suunnitellun sekä kokemaan vielä hieman enemmän! Saimme myös nauttia taas helteestä, Italiassa oli parhaimmillaan 20 astetta lämmintä. Edellisen viikon suurin murhe oli aurinkorasvan jättäminen kotiin!

Lauantai ja sunnuntai vietettiin nähtävyyksiä kierrellen, sekä nauttien Italien herkuista,,,,

Launtai-iltana nappasimme viinipullon kainaloon Martinin ja Janinan kanssa, ja kiipesimme Observatorioon. Voiko mikään olla kauniimpaa kuin se näky tuolta ylhäältä kaikkialle? Kameralle ei saa tuota näkymää edes tallennettua. Viiniä, ystäviä, rauhottumista ja tuo näkymä, jes.

Lähdimme sunnuntaina ajamaan Roomasta iltapäivällä Venetsiaan, jonne saavuimme myöhään sunnuntai iltana. Venetsia oli molemmat päivät sateinen, mutta silti niin kaunis. Emme suunnitelleet kovinkaan paljoa reissua Venetsiaan, vaan kiertelimme rauhassa katselemassa paikkoja ja nautimme ajasta.

Palasimme maanantai iltana kotiin klo 20.00, sillä tiistaina olisi yrittäjyyskurssin tunnit. Näiden tuntien jälkeen meillä olisi taas melkein kaksi viikkoa lomaa, jonka jälkeen kurssit koulussa oikeasti alkavat. Ystävämme Tsekeistä oli lähdössä kotiin tämän kahden viikon loman ajaksi, ja tarjosi meille kyytiä kotikaupunkiinsa Brnoon, mikäli haluamme lähteä käymään sielläkin. Well, why not! Yksi yö vietetty kotona, ilta aikaa pestä puhtaita vaatteita mukaan ja kaksi tuntia aikaa pakata uudet tavarat laukkuun. Ja niin me istuttiinkin taas tutussa reissuautossa kohti Brnoa. Viettäisimme yhden yön luokkalaisemme luona Brnossa, josta jatkaisimme matkaa muutamaksi päiväksi Prahaan ja sieltä viikonloppuna vielä Wieniin. Saimme tutustua muutaman tunnin ja yhden lounaan ajan Brnoon oman tsekkiläisen turistimme opastuksella, sillä tällä hetkellä istumme junassa kohti Prahaa.

Katsotaan mitä Praha ja Wien tuovat meille mukanaan! :)