NÄKY-Vaikuttamisilta järjestettiin Hämeenlinnassa, HAMK:n tiloissa. Saimme LAMK:n opiskelijoina sekä ”Tulevaisuuden haltuunotto”- kurssin puitteissa osallistua tapahtumaan. Tapahtumassa pääsimme kuuntelemaan kahta puhujaa, jotka puhuivat paljon teemoista; ennakointi, innovointi, tulevaisuus sekä kommunikointi. Molemmat puhujat olivat selvästi alansa asiantuntijoita sekä puhuivat ajankohtaisista aiheista kuuntelijoiden mielenkiintoa herättämällä.
Tapahtumassa puhuivat Elina Hiltunen sekä ESA Digital Oy:n
toimitusjohtaja Esa Rimpiläinen. Elina avasi puheessaan kolmea käsitettä, kolmea
”avainta tulevaisuuteen”; ennakointi, innovointi ja kommunikointi. Hiltunen
avasi aihettaan kirjoittamansa teoksen” Mitä
tulevaisuuden asiakas haluaa?” kautta. Kirjan pääajatuksen voisi kiteyttää
lauseeseen; Tulevaisuutta ei voi ennustaa, mutta voimme ennakoida
tulevaisuutta. Ennakoinnin avain on pohtia useita eri vaihtoehtoisia tulevaisuuksia,
eri skenaarioita. Eri skenaarioista puhuttaessa nousee ilmaan seuraavia käsitteitä;
megatrendit, trendit, heikot signaalit ja villit kortit. Nämä kaikki ovat
skenaarioiden rakennuspalikoita, jotka auttavat yritystä ennakoinnissa. Usein
työpaikoilla pohditaan kysymyksiä; ”Entä jos tästä trendistä tulisi
tulevaisuudessa merkittävä? Miten se vaikuttaisi toimi-alaamme?” Yrityksessä voidaan
myös luoda tulevaisuutta. Harmillisen usein yrityksessä kompastuskiveksi nousee
esille kuitenkin esteitä uuden tekemiselle. Kliseitä tällaisia ovat ”Sitä on jo
testattu” ” Liian kiire” ”Byrokratia” ”Ei se toimi” ”Ei sovi strategiaamme”.
Rimpiläinen esitti yrityksissä yleisimmät 35 tapaa tappaa
ideoita.
Molemmat puhujat nostivat puheissaan esille
skenaarioajattelun. Yrityksessä tämä on edellytys kannattavan liiketoiminnan
kannalta. Yritysten on tartuttava rohkeasti uusiin mahdollisuuksiin sekä
reagoida toimintaympäristön muutoksiin. Yritysten on uskallettava miettiä myös
mahdottomia ja ei-toivottuja vaihtoehtoja sekä tarkastella maailmaa lapsellisin
uteliain silmin. Rimpiläinen muistuttaa, että ennakointi antaa mahdollisuuden
villeimpienkin ideoiden heittämiseen, ennakointi on hauskaa! Sitä paitsi,
riskejä ei voi välttää, mutta niihin voi varautua.
Rimpiläinen antoi
kuuntelijoille ohjeen ennakoinnin poluille: Älä
pelkää ajatella eri vaihtoehtoja, leiki kuin lapsi, käytä joka viikko 15 minuuttia
ennakointiin, tunnista hiljaisia signaaleja ja nauti onnesta ja menestyksestä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti